Description
THE SEVEN DEADLY SINS
Vices, virtues and passions in Claudio Monteverdi’s music
CAPPELLA MEDITERRANEA
Leonardo García Alarcón, conductor
New
Programma
PROLOGO
Hor che’l ciel et la terra (da Madrigali guerrieri et amorosi, Libro ottavo, Venezia, 1638)
1. LA SPERANZA
Speranza, tu mi vai (da L’incoronazione di Poppea, I/4 – Poppea ed Arnalta)
2. LA PRODIGALITÁ
Sì dolce è’l tormento (da Quarto scherzo delle ariose vaghezze, Venezia 1624)
3. L’ACCIDIA
Chi parla? (da L’incoronazione di Poppea, I/2 – Due soldati di Nerone)
4. L’INVIDIA
Compagni, udiste? (da Il ritorno d’Ulisse in patria, III/5 – Antinoo, Anfinomo e Pisandro)
5. LA CASTITÁ
Ardo e scoprir, ahí lasso (da Concerto. Settimo Libro de Madrigali, Venezia, 1619)
6. LA SUPERBIA
Son risoluto insomma (da L’incoronazione di Poppea, I/9 – Nerone e Seneca)
–
7. L’AVARIZIA
Hor che Seneca è morto (da L’incoronazione di Poppea, II/6 – Nerone e Lucano)
8. L’UMILITÁ
O ciechi (da Selva morale e spirituale, Venezia 1641)
9. LA GOLA
Pastor d’armenti può (da Il ritorno d’Ulisse in patria, II/3 – Iro ed Eumete)
10. LA TEMPERANZA
Imparate mortali (da Il ritorno d’Ulisse in patria, V/2 – Mercurio)
11. LA LUSSURIA
Si ch’io vorrei morire (da Libro quarto de Madrigali, Venezia 1603)
12. LA CARITÁ
Orfeo son io (da L’Orfeo, III)
13. L’IRA
Voglio di vita uscir (da Scherzi musicali, Venezia 1632)
14. LA FORTEZZA
Altri canti d’Amor (da Concerto. Settimo Libro de Madrigali, Venezia, 1619)
A concert that digs deep into the violent and conflicting human emotions. The amorous torments of the madrigals, the pure nobility of Orfeo, the Vespers’ innovative style, the chastity of Ulysses and the total lack of morality of Poppea: how can they all cohabit in the soul of one man? The allegory of the Seven Deadly Sins and the Seven Virtues will guide us in the hearts and minds of the 17th century. The Seven Deadly Sins, as listed by Pope Gregory (c. 540-604) and mentioned by St. Thomas Aquinas (1225-1274), have played a vital role in the imagination of artists, such as Dante and Leonardo da Vinci; at Palazzo Ducale, in Venice, they are represented on the capitals of the Museo dell’Opera. Monteverdi certainly lived his life among these daily contradictions, but, as no one else, was able to transcend and sublimate the human passions into music.